Ecaterina Chifu, Râmnicu-Sărat, jud. Buzău |
Mihai Eminescu, geniu universal, vine din „nemărginirea timpului1” să ne dea „din ramurile gândului1” imboldul de a face eforturi ca „totul să fie dacizat2” la noi, în România adică, să se revină la acel univers plin de armonie şi de pace, în care se respectă legile juste, favorabile românilor, sperând în reînvierea virtuţilor neamului românesc, moştenite de la Daci. M. Eminescu, „cea mai înaltă conştiinţă românească4” este poetul de geniu care a ridicat un templu poeziei în spiritualitatea românească şi universală, poet a cărei personalitate a atins dimensiuni enciclopedice ale cunoaşterii, fapt ce i-a permis să evoce istoria neamului nostru în tablouri vii, de o neasemuită frumuseţe şi expresivitate. Iubind poporul român, Eminescu a subliniat în versuri şi în articole din ziare, precum şi în manuscrise, unitatea lui etnică străveche, spirituală, religioasă, susţinută de o limbă unică, tradiţii şi obiceiuri identice, port asemănător al românilor din spaţiile ce le-au populat, precum şi de legi nescrise care trebuie să fie aplicate conform „jus ollache /ollachorum8”, adică după obiceiul pământului. „Nu există nici o deosebire între rasa română din Muntenia, Moldova, din cea mai considerabilă parte a Ardealului şi a Ţării Ungureşti. E absolut aceeaşi rasă, cu absolut aceleaşi înclinări şi aptitudini.”8. Eminescu afirmă: „Românii nu sunt nicăieri colonişti, venitúri, oamenii nimănui; ci, pretutindenea unde locuiesc, sunt autohtoni, populaţie mai veche decât toţi conlocuitorii lor”8.
Aducând drept argumente asemănările
lingvistice din spaţiul românesc, Eminescu conchide: „O unitate atât de
pronunţată a limbei dovedeşte o unitate de origini etnice” 8.
Limba română era vorbită pe teritorii
largi de Dacii ce au migrat spre toate punctele cardinale. El menţionează
într-un articol din „Timpul”
2 : cum avarii conduşi de Matin şi Comentius în anul 579, vorbeau aceeaşi
limbă cu geţii.
În recenzia din „Convorbiri
literare” 2 la lucrarea lui Iulius Jung, „Die Anfänge der
Romanen (Kritisch cthnographische Studiem)” apărută la Viena, în anul 1876,
favorabilă ideii noastre naţionale, îndeosebi ideii de continuitate, Eminescu,
pornind de la întrebarea „Stăruit-au românii în aşezările lor din Dacia Trăiană
sau au trecut Dunărea în vremea lui Aurelian şi au reocupat Dacia în sec. al
XII-lea?”2 demonstrează, cu argumente solide, că teoria vidului nu
este valabilă, că Dacii au continuat existenţa în vatra lor strămoşească.
Poetul naţional M. Eminescu a fost printre primii intelectuali români care a
încercat „restaurarea” originii dacice, militând pentru realizarea „Daciei
Mari” prin Societatea „Carpaţi” şi activitatea publicistică. „Am fost, suntem
şi vom fi veşnic români, pentru că avem înrădăcinată în noi conştiinţa unităţii
de origine, de limbă, de simţire şi gândire…”2 El era mândru de
fizionomia Românilor, având ca strămoşi Dacii, apreciaţi de etnograful Hoffman (sec.
al XVIII-lea), menţionat de poet în „Timpul”2
unde a redat observaţia acestuia: „dezvoltarea craniului la rasa română e
admirabilă, că sunt cranii care merită a fi în fruntea civilizaţiei” 8
„Fiţi voi romunculi, eu simt în mine dacul” 7 afirma Eminescu în
1880, pentru a se distinge de cei ce susţineau curentul latinist.
Venit din eternitate şi întors în
eternitate, Eminescu, dorea la „trecutul mare, mare viitor1” în
România, pe care o invoca cu multă iubire „Ţara mea de glorii, ţara mea de dor”1,
ce trebuie apărată cu toate forţele.
„Scrisoarea III” evocă, prin glasul lui Mircea cel Bătrân, vitejia strămoşilor noştri ce l-au înfruntat pe „Darius al lui Istaspe”1 şi „Împăraţi pe care lumea nu putea să-i mai încape”1 ce-au dorit „pământ şi apă”1 şi s-au făcut „toţi o apă şi-un pământ”1.
„Scrisoarea III” evocă, prin glasul lui Mircea cel Bătrân, vitejia strămoşilor noştri ce l-au înfruntat pe „Darius al lui Istaspe”1 şi „Împăraţi pe care lumea nu putea să-i mai încape”1 ce-au dorit „pământ şi apă”1 şi s-au făcut „toţi o apă şi-un pământ”1.
M. Eminescu a intenţionat să redea în
piesele sale de teatru istoria neamului românesc, evocând figuri
reprezentative: Decebal, Dochia, Mircea cel Bătrân, Horia, Avram Iancu,
Mureşan, pe cei din neamul Basarabilor şi al Muşatinilor.
Poetul Mihai Eminescu era fascinat de
civilizaţia geto-dacică de care a luat cunoştinţă din cronicele vechi, din
biblioteca lui Aron Pumnul sau din cursurile de la Viena ale profesorul său de
istorie Ernst Rudolf Neubauer, scriitor, autor de cărţi, poezii, studii, basme,
ce a pus în lumină „lumea veche a Dacii”6. Unele din temele poetice
eminesciene sunt inspirate de concepţiile despre viaţă şi moarte ale dacilor şi
ale zalmoxianismului: „Genaia”
(proiect de poem dramatic ce trebuia să redea o cosmogonie originală, conform
miturilor dacilor), „Decebal”3 (piesă de teatru în versuri ce evocă pagini zguduitoare
din istoria Daciei), „Miradoniz”1(poem ce redă universul mirific
al spaţiului ancestral), „Memento mori”(poem
în care Dacia apare într-un cadru natural plin de feerie, în contrast cu alte
ţări evocate în această „Panoramă a deşertăciunilor”1), „Sarmis”2( poem ce redă iubirea idilică dintre doi tineri, într-un
decor de vis, iubire ce se vrea durabilă, dincolo de spaţiu şi de timp, ca la
neamul „nemuritorilor”), „Sonete”1 (poezie în care poetul se lasă
copleşit de basmul zânei Dochia ce îndeamnă la visare), „Glossa”1 (catehismul poetic
eminescian este redat prin versuri-sentinţe ce amintesc de înţelepciunea
Dacilor), „Scrisoarea I”1 (redă
mitul creaţiei, după cosmogonia autohtonă) „Gemenii”1 (evocă figuri istorice ca Sarmis, Tomiris,
Brigbelu), „Povestea Dochiei şi
ursitorilor1” (poezie în care apare mitul Dochiei şi al
tinereţii fără bătrâneţe, al vieţii fără de moarte, ca în concepţia dacilor
zamolxieni, precum şi al ursitoarelor, implicate în destinul oamenilor). În poemul „Strigoii”1 apare Zamolxe („moartea morţii şi învierea
vieţii”1) care este invocat de magul „uitat de moarte”1
să dea viaţă reginei dunărene, de o frumuseţe ideală (ca mai toate figurile
feminine eminesciene, cu ochii albaştri şi părul lung, blond, asemenea
Dochiei), iubită de Arald, avar venit de pe Volga: „Duh dă-i tu, Zamolxe,
sămânţă de lumină/Din duhul gurii tale ce arde şi îngheaţă” 1. Figura Preotului-Mag este
construitã cu elemente ale folclorului autohton. El este Preotul lui Zamolxe:
„Zamolxe, zeul vecinic, ridicã a sa frunte/ Şi decât toatã lumea/De douã ori
mai mare/ Îşi pierde-n ceruri capul/În jos a lui picioare…”1.
În imaginaţia poetului, Magul-profet
apare şi în „Memento mori”, unde
puterea lui este sugerată de hiperbolizarea staturii sale, iar contopirea sa cu
cosmosul relevă trăirea în spiritualitatea dacă, în Dacia edenică evocată de
Eminescu în versurile de o rară frumuseţe, magul profet izbuteşte să biruie
bariera verticală a timpului, ca în
poemul „Povestea
magului călător în stele”1. El este iniţiat în tainele lumii, care
aici se identifică cu divinitatea. Zalmoxis, deţinătorul cărţii destinelor, îi dă învăţătură fiului de împărat, cel ce află de la
seraf că toţi oamenii, după un vechi mit strămoşesc, au stele în cer care pier
la moartea lor, el însă nu are, căci Marele Creator a pus în el semnele
geniului: „Cum toate-s el şi dânsul în toate e cuprins/Astfel tu vei fi
mare ca gândul tău întins” 1
„Astă nemărginire de gând ce-i pusă-n tine/O lume e
în lume şi în vecie ţine” a spus Seraful fiului de împărat. Condiţia
Magului implică necesitatea cunoaşterii Cuvântului, a valorii sacrale a
acestuia, pe care a avut-o la originile sale. Cuvântul naşte formula magică a
eternului: „În fruntea lui e strânsă un ev de-nţelepciune, /Viaţa lumii toate
în minte-i a-ncăput” 1.
Acesta este Magul, rupt de lume, izolat de
gândirea efemeră, imortalizat în vreme ce îşi are sălaşul pe Muntele Pion (Kogaion,
Axis mundi), ţinut de o frumuseţe sălbatecă, ca cea a munţilor Daciei. El este
cunoscător şi paznic al legilor divine care dirijează armonia cosmică.
În zborul lui prin spaţiu, purtat de
stea, fiul de împărat este asemenea luceafărului, plutind ca solomonarii, prin
„cer de stele”1; el a devenit apoi călugăr ascet, visând la o
dulce vedenie, pe care bătrânul mag promite s-o aducă la viaţă, prin puterile
sale miraculoase.
În „Odin şi poetul”1
autorul îşi doreşte să întâlnească în
mare „Pe zeii vechi şi mândri ai Valhalei”1 şi imaginează un dialog cu Odin, frate cu Zamolxe şi cu
Decebal ce-l întreabă ce mai face
regatul său „ce Dacia se numea”1 şi de cetatea lui Sarmisegetuza. Poetul o
vede strălucitoare, „cu pietre scumpe, ca de granit” prin coroana regelui (simbolizând
Dacia viitoare) şi îi vorbeşte de de căderea romanilor („Rumunculi”). „Ca un
luceafăr am trecut prin lume”1
spune Eminescu, bardul, lui Odin şi evadează în visul de iubire cu o zână a
mării, proiectând astfel o posibilă fericire.
Legătura transcendentală dintre
Eminescu şi spiritul dacic, susţin mulţi cercetători că are la bază situarea
vechii sale case de la Ipoteşti pe o casă dacică.
Decebal, fiu „al Daciei vechi”3
figură legendară, luptător pentru libertatea Dacilor, este evocat în poemul
dramatic „Decebal”3 impresionează prin caracterul său. El,
căruia Roma îi plătea tribut, stăpânea o
ţară întinsă. Decebal spune că, deşi învins, povestea neamului de dac va
pătrunde în cartea de istorie. Decebal compară cu marea Dacul, care-i când „un
diluviu….când murmuire”3, o infinită armonie:„Astfel e dacul. El se
avântă-n luptă /El luptă… apoi piere”3. El îl avertizează pe regele
iazigilor, prieten al romanilor, Iaromir, că, dacă Dacia cade, toate popoarele
dornice de cuceriri vor năvăli în Roma, căci Dacii sunt cei care au pornit
dezastrul ei. La confruntarea dintre Daci şi romani participă şi zeii Daciei,
înfruntându-i pe ai duşmanilor, apoi retrăgându-se în mare („Zeii daci ajung la
marea ce deschide-a ei portale,/ Se reped pe trepte nalte şi cobor în sure
hale” 3), îşi continuă existenţa în mediul acvatic, printre atlanţi.
Fiinţa supranaturale, „zmeii Daciei”3 se implică în conflict.
Decebal impresionat de jertfa Dacilor, îndurerat de soarta neamului său, cu
părul albit subit, rosteşte un blestem cumplit asupra romanilor: „Zeci de
secole urcarăţi, zeci de secole să cădeţi/Viaţa voastră să nu fie decât o lungă
cădere!/Cum aţi omorât voi un popor, astfel să muriţi şi voi!”3 şi
alege să moară cu demnitate. Într-o variantă prezentată pe scenă la Chişinău,
după un scenariu de Mihai Prepeliţă, este inclusă şi poezia „Rugăciunea unui dac” bătrânul dac
fiind chiar, „Sânge al lui Burebist”3, Diurpaneu, regele ce i-a
încredinţat lui Decebal conducerea Daciei şi care-l înfruntă pe Traian,
spunându-i: „A dacilor sămânţă niciodată/Nu se va pierde pe pământ, mărite
Împărate!” 3. El îi cere
pacea Daciei, dar, văzând dezastrul adus de romani, îşi doreşte intrarea în „veşnicul repaos”3
prin extincţia totală, contrară concepţiei Dacilor ce se cred nemuritori şi
cere de la Demiurg chinuri cumplite: „Până-oi uita durerea şi voi putea să mor1”. Poezia începe cu evocarea a mitului creaţiei,
prezent şi în gândirea strămoşilor noştri, asemenea versurilor din Scrisorea I:
„Pe când nu era moarte, nimic nemuritor,
Nici sâmburul luminii de viaţă dătător,
Nu era azi, nici mâine, nici ieri, nici totdeuna,
Căci unul erau toate şi totul era una;
Pe când pământul, cerul, văzduhul, lumea toată
Erau din rândul celor ce n-au fost niciodată,
Pe-atunci erai Tu singur, încât mă-ntreb în sine-mi:
Au cine-i zeul cărui plecăm a noastre inemi?”
„Gonit de
toată lumea prin anii mei să trec,
Pân' ce-oi simţi că ochiu-mi de lacrime e sec,
Pân' ce-oi simţi că ochiu-mi de lacrime e sec,
Că-n orice om din lume un duşman mi se naşte,
C-ajung pe mine însumi a nu mă mai cunoaşte,
Că chinul şi durerea simţirea-mi a-mpietrit-o,
Că pot să-mi blestem mama, pe care am iubit-o –
Când ura cea mai crudă mi s-a părea amor...
Poate-oi uita durerea-mi şi voi putea să mor.
Străin şi făr' de lege de voi muri – atunce
Nevrednicu-mi cadavru în uliţă l-arunce,
Ş-aceluia, Părinte, să-i dai coroană scumpă,
Ce-o să asmuţe câinii, ca inima-mi s-o rumpă,
Iar celui ce cu pietre mă va izbi în
faţă,
Îndură-te, stăpâne, şi dă-i pe veci
viaţă!”
Iată cum evocă Eminescu raiul Daciei eterne:
„Ăsta-i raiul Daciei veche-a zeilor împărăţie;
Într-un loc e zi eternă, sara-n altu-n vecinicie,
Iar în altul, zori eterne cu-aer răcoros de mai;
Sufletele mari viteze ale-eroilor Daciei
După moarte vin în şiruri luminoase ce învie
Eminescu a scris o epopee lirică a
mitului dacic, îndrăgostit de trecutul glorios al poporului român. El rămâne,
„steaua polară a literaturii române”9 „expresia integrală a sufletului
românesc”10 şi „soarele literelor româneşti”5 care „şi-a
asumat statutul etnic de dac”5 şi „a lăsat testamentar credinţa în
necesara asumare a condiţiei etnice superioarei civilizaţii dacice străbune”5.
Bibliografie şi note:
1)Mihai Eminescu – „Poezii şi proză”, Editura Cartea Românească”, 1974;
2) Mihai Eminescu – Opere, vol.
IX, XII; Ediţie criticã întemeiatã de Perpessicius, Editura Academiei Române,
Bucureşti, 1980;
3)
Mihai. Eminescu – „Opera dramatică.
Lucrări originale” Editura Vestala, Buc.2001 p 29;
4)Gheorghe
Gavrilă Copil – Revista Noi. Dacii”, nr.87, 2016;
5)Gheorghe
Bucur–„Mihai Eminescu şi asumarea statutului etnic de dac” Dacia magazin, nr.84, 85, dec., 2012, ian. 2013;
6)Lucia
Olaru Nenati – Revista „Adevărul Moldovei”, aprilie, 2016;
7)Mihai
Popescu – „Eminescu şi „părintele istoriei” „Dacia Magazin” nr.108, 109, dec,
2014;
8)Radu Mihai Crişan – „Eminescu interzis. Gândirea politică” Editura Tibo, Bucureşti,
2009;
9)Ştefan I. Stăiculescu – „Mihai Eminescu, Steaua
Polară a literaturii române”, revista „Dacia magazin” nr.96, 97, decembrie,
2013, ianuarie, 2014;
10)Theodor
Codreanu – „Eminescu incorect politic”, Editura Scara Print, 2014.
11) Ioana Petrescu, în Eminescu. Modele cosmologice şi viziune
poeticã, Ed. Paralela 45, Bucureşti, 1978, p. 52.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu