România

România

vineri, 28 iunie 2019

CONCURS „Călător prin România” - Iacob ONIGA - proză scurtă


OCHELARII DE LA MĂNĂSTIRE

     Pelerinajul la Mănăstirea de la Rohia, ce se desfăşura în fiecare vară de Sfânta Maria, era pentru noi copiii, nu numai un prilej de a mai vedea şi altă lume decât cea din Lăpuş ci şi de a ne mai distra, aşa, în felul nostru. Nu vă voi povesti aici despre ceea ce a însemnat şi ceea ce însemnă pentru credincioşi acest sfânt lăcaş de rugăciune şi de menţinere trează în inima românilor a sentimentului naţional ci vă voi descrie, în cuvinte simple, fragmente din întâmplările acestor pelerinaje rămase în mintea mea sarbădă de copil. Nici să nu credeţi că scopul în sine al unor minime eforturi ale noastre de a merge pe jos zeci de kilometri era doar acela despre care vorbeam mai adineaori. Participam cu sufletul şi cu trupul la tot ceea ce însemna jertfă şi rugăciune, însă pentru noi copiii patima de a cădea în mici păcate era mult mai evidentă.  
     Toţi cei care mergeam pe jos la Rohia ne adunam în curtea bisericii, cei mai puternici dintre bărbaţi purtând pe umeri praporii din biserică, o icoană, precum şi o cruce de lemn, toate împodobite cu ştergare frumos lucrate în tiară având ca principală temă scene bisericeşti sau cu chipuri de sfinţi şi sfânta cruce. Ştiam că drumul va fi greu însă dorinţa de a ajunge în acel loc binecuvâtat de Dumnezeu ne dădea aripi şi putere de a străbate hotarul Lăpuşului, apoi pe cel al Rogozului şi tot aşa treceam peste vai şi dealuri până ce, dintr-o dată, ca printr-o minune apărea în faţa noastră sfânta mănăstire. Pe tot parcursul pelerinajului se cântau cântece şi pricesne bisericeşti specifice sărbătorii de Sfânta Maria. Ne mai opream să ne odihnim, să mai mâncăm ce aveam prin traistă şi tot aşa drumul nostru se continua pe un traseu bine stabilit de cei mai în vârstă. S-a întâmplat ca, într-o vară, pe şesul Rogozului să ne întâlnim şi cu o ciurdă de bivoli. De evitat nu prea avem cum să evitam cireada, fapt pentru care unii mai curajoşi au susţinut că bivolii nu ne vor face nimica şi, să ne continuăm drumul. Ceea ce s-a şi întâmplat însă, bietele animale n-au înţeles nimic din jertfa noastră şi aşa, dintr-o dată, pe fondul cântecelor, a hainelor de diferite culori şi a mulţimii gălăgioase acestea au început să se înfurie şi să se dea după noi. N-a fost chip să le mai liniştească îngrijitorul cirezii şi probabil că, în mintea lor, fiecare dintre noi eram un posibil duşman şi desigur şi o veritabilă ţintă. În cinci minute tot alaiul nostru bisericesc a fost împrăştiat de bieţii bivoli, care mai de care dintre noi alergând în toate părţile numai pentru a scăpa din coarnele şi furia acestora. La un moment dat tot şesul Rogozului era o mare de oameni şi bivoli, fiecare alergând aiurea fără un finiş bine conturat. Nu-mi mai aduc aminte cât a durat acest spectacol însă până la final ne-am adunat destul de greu şi ne-am continuat drumul, fiecare dintre noi povestind, în felul lui, cum a scăpat din coarnele „dracilor negri”.
     Într-o altă vară, pelerinajul nostru s-a desfăşurat în condiţii normale pe tot traseul. A urmat ceva mai deosebit după ce am ajuns la mănăstire. Vreau să vă spun că, acolo, fiecare grup avea locul lui de odihnă funcţie de distanţa de la care venea. Cei mai de aproape dormeam noaptea pe unde apucam, prin podurile caselor din preajma mănăstirii iar alţii, mai de departe aveau locuri speciale cu paturi, unde se odihneau. Noi cei mai tineri dormeam şi pe câmpul de lângă biserică, câmp de pe care uneori alunecai când îţi era somnul mai dulce, fiindcă acesta se afla în pantă. Ne era şi destul de frig, fiindcă haine groase nu ne prea luam ca să nu ne fie grele la transport. Aşa că, dârdâiam de frig aşteptând cu drag dimineaţa şi căldura de la sfântul soare. Cei mai evlavioşi se rugau toată noaptea, făcând mătănii în jurul mănăstirii. Cei mai în vârstă şi femeile cu copii mai mici dormeau şi în incinta mănăstirii. Îmi aduc aminte că, pentru a ajunge în faţa altarului, călugării păşeau efectiv peste trupurile obosite  şi vlăguite de atâta osteneală ale credincioşilor. Ziua următoare apăreau şi vânzătorii de diferite obiecte şi suveniruri acceptate de stareţul mănăstirii. La o astfel de tarabă m-am oprit şi eu cu gândul să-mi cumpăr o pereche de ochelari din plastic, de vreo doi-trei lei, coloraţi în roz. Aceia mi se păreau că sunt frumoşi şi că-mi stă bine cu ei. M-am învârtit eu pe lângă tarabă o perioadă de timp, uitându-mă din când în când şi la bietul meu mărunţiş de câţiva lei pe care-i aveam în buzunar şi pe care mama, săraca, mi i-a dat pentru a-mi fi de trebuinţă ca să trăiesc nu ca să mă distrez, fiindcă la aşa ceva nici nu s-ar fi gândit. Vânzătoarea, care cred că era o ţigancă şmecheră, mi-a citit gândurile şi dorinţele mele nesăbuite şi nici una sau alta m-a întrebat ce doresc. I-am răspuns că aş dori o pereche de ochelari de soare. Mi-a propus un târg. Eu să o ajut să vândă la tarabă, iar ea să-mi dea pe de gratis ochelarii. În mintea mea de copil sărac şi netrebnic, am acceptat învoiala fără să mă gândesc la consecinţe sau la faptul că prezenţa mea la mănăstire nu era aceea de vânzător ambulant la taraba unei ţigănci, ci de un copil creştin venit pentru rugăciune. Oferta ţigăncii mi-a luat minţile. Vedeţi pe cât de puţini bani se poate cumpăra sufletul unui om sărac? Eu m-am aflat atunci printre aceia care n-au mai judecat cu mintea ci cu poftele. M-am aşezat cuminte în partea cu vânzătoarea  şi-mi îndeplineam sarcinile de servici ca şi cum aş fi fost acolo de când lumea. Nu ştiu cât a durat toată această activitate economică, dar sunt sigur că mulţi dintre lăpuşenii mei m-au văzut în această postură. Ce-or fi gândind atunci nu ştiu, dar acum bănuiesc. În final am fost fericit că am ochelarii mult doriţi. Nu-mi închipuiam ceea ce va urma peste ani. Cred că totul a fost o pildă şi o lecţie care mi s-a dat de "Cel de Sus"  şi de care am ţinut cont toată viaţa.
     Ajuns acasă, mama ştia deja ceea ce itulisem eu la Rohia şi fără prea multe ocolişuri şi întrebări mi-a cerut să-i arăt ochelarii. Ştiam că nu-i a bine. Eram mai mărişor şi înţelegeam totuşi că n-am procedat ca un copil ascultător. I-am arătat mamei ochelarii şi i-am povestit totul cum a fost. M-a privit cu milă. I-am simţit durerea şi mâhnirea din suflet şi, totodată, supărarea pentru fapta mea. Cred că-i venea să plângă însă ea, săraca, era mult prea puternică pentru a-şi vărsa lacrimile pe cămaşa  sa albă de bumbac cusută chiar de mâna ei. M-a dojenit. Nu ştiu dacă m-a şi bătut, însă cred că, fără să vrea, m-a blestemat de furie. N-am ştiut ce va însemna acel blestem, însă peste ani l-am simţit din plin. Am fost nevoit să port, cu adevărat,  ochelari. Nu ştiu dacă blestemul m-a ajuns în totalitate, dar ştiu că, pe la vârsta de vreo 20 de ani, am suferit prima operaţie la ochiul drept. După vreo 10 ani am avut o altă intervenţie la acelaşi ochi şi tot aşa au mai urmat încă vreo trei operaţii. Ironia sorţii - după fiecare operaţie medicul îmi spunea: “Să porţi ochelari de soare, că ai ochii albaştri şi aceştia sunt sensibili la lumină, mai ales acum după ce     te-am operat.” Nu i-am reproşat niciodată mamei că de ce, poate, m-ar fi blăstămat. Concluzia am tras-o singur şi bănuiesc că am cerut osândă, cum se zice pe la noi, atunci la Rohia. De fapt mama îmi spusese de mai multe ori: “Să te fereşti de blăstămul mami, că ori să prinde ori să ie”. Era acesta un destin al meu sau era un blestem? În orice caz am tras învăţămintele necesare. Nu e bine să ne batem joc de viaţa noastră. Avem doar una. Ţineţi minte asta şi rugaţi-va Bunului Dumnezeu să fiţi sănătoşi, iubiţi-vă părinţii şi ascultaţi-i.   
                                   
(Povestire selectată din cartea „Am fost odată pe pământ”, autor Iacob Oniga, apărută în anul 2013)







Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu