România

România

joi, 23 mai 2019

„Ti-oi aldui”! - Iacob Oniga

    
Iacob ONIGA
România


                

                                                                              „Ti-oi aldui”!

Mama bună, Palaghia şi tata bun, Gheorghe, locuiau într-o casă situată undeva lângă „drumul ţării”, adică lângă drumul principal care trece prin mijlocul localităţii şi face legătura între satele Rogoz, în partea de sud a Lăpuşului şi Strâmbu Băiuţ, în partea de nord a comunei noastre. Ca să ajung la ei trebuia să o iau pe jos din Hândal, unde stăteam noi, să trec o punte peste râul Lăpuş, ce se afla undeva, mai sus lângă moara lui Ion a Alesî Morariului şi apoi, pe o cărare ajungeam la drumul principal. Altădată, treceam râul pe undeva mai jos, pe lângă lăptăria lui Comedieşu, aproape de centrul satului, peste nişte bolovani imenşi aşezaţi din loc în loc de-a latul apei, peste care săream ca şi căprioarele ca să nu mă ud.
Făceam cam vreo jumătate de oră până la ei, fiindu-mi mai mare dragul să-i vizitez, fiindcă pe întreg parcursul drumului vedeam tot felul de oameni, care mai de care, pe care, pe la noi prin Hândal, nu-i văzusem niciodată. Nu ştiu ce găseam la ei, dar mi se păreau interesanţi. Mergând aşa, de unul singur aveam vreme să-mi mai întorc din când în când capul spre înapoi pentru a vedea de unde vin eu şi cine mă mai „urmăreşte”, adică cine mai vine înspre direcţia în care mă îndreptam. Poate că, în subconştient, îmi păzeam pielea de nişte pericole imaginare pe care toţi copiii şi le închipuie. Câteodată mă mai opream din drum şi o vizitam şi pe mătuşa Marie, sora mamei, căsătorită cu unteşu Grigore, zis a lui Raos ce stăteau şi ei lângă „drumul ţării”, aproape de Dâmbu Hamorului. Să nu mă întrebaţi de ce i se spunea aşa, că nu ştiu ce să vă zic.
După ce mă jucam ceva vreme cu verii mei, îmi continuam drumul până la mama bună. Uitasem să vă spun că împreună cu bunicii mei mai locuia şi unteşu Grigore, fratele mamei cu soţia sa Dote şi fiica lor Palaghia, cu câţiva ani mai mare decât mine. De fiecare dată mama bună mă aştepta cu mâncare gătită că-i eram tare drag. Sentimentele erau reciproce, pentru că ea mi se întruchipa ca şi Maica Sfântă a lui Iisus. Era o femeie credincioasă, bună la suflet şi cu o voce blândă, zâmbind în permanenţă atât cu gura sa mică, dar mai ales cu ochii săi frumoşi de un albastru izvorât parcă din infinitul cerului nesfârşit.
Unteşu Grigore era un om aparte, cu o personalitate pronunţată, preocupat de maşinăriile vremii aceleia, adică de tractoare, trailăre, funiculare şi alte asemenea necesare exploatării lemnului din zona Băiuţului şi a Poienii Botizei. Îmi plăcea de el că era perseverent, urmând ulterior nişte cursuri de specializare în manevrarea motoarelor de care aminteam mai sus.
Într-o zi, ştiind că are în şură o bicicletă aproape nou-nouţă, l-am rugat să mă ajute să învăţ a merge cu aceasta, profitând de faptul că eram adoratul bunicii. La început s-a cam împotrivit, însă la insistenţele mami bune a cedat, dându-mi primele lecţii, ţinând bicicleta cu ambele mâini de şaua acestuia ca să nu cad. A petrecut cu mine cam vreo trei ore după care, văzând că am „aptitudini” m-a lăsat în voia sorţii, atenţionându-mă însă să am grijă să nu-i stric iosag de bicicletă. După ce m-am văzut liber, m-am lăsat în voia ei care, îndreptată spre înjosul drumului, prindea viteză din ce în ce mai mare, ajungând aproape de Dâmbu Hamorului. Datorită rapidităţii şi spiritului de autoprotecţie, am virat spre dreapta sperând să mă opresc, fără să-mi dau seama că, chiar pe acea parte era un şanţ adânc de vreo trei metri. Nu mi-am mai amintit nimic din ce mi s-a întâmplat, însă când mi-am revenit eram pe fundul şanţului, julit tot din cap până-n picioare iar bicicleta, de acum îndoită în două, era călare peste mine. Nu ştiu câtă vreme am stat în şanţ, dar la un moment dat, printre lacrimi de durere l-am văzut pe unteşu Grigore pe marginea şanţului, făcându-mi semne disperate să ies de acolo, fiindcă el nu avea cum să coboare.
Cu chiu cu vai, şontâc-şontâc, am ieşit din şanţ trăgând după mine ce mai rămase din biata bicicletă. Mânios din cale-afară şi roşu ca racul la obraz, unteşu mi-a strigat:
- „Amu ti-oi aldui de nu ti vide, nieruşânatule ce eşti. Da nu ţ-am zâs să nu meri tare şî să ai grijă?”
După ce mi-a „ars” vreo două după cap, cu palma sa cât o lopată, am luat-o încet, încet către casă, uitând de rănile ce le aveam şi lăsându-l pe unteşu cu fosta sa bicicletă, adică cu nişte ţevi îndoite, înjurând pe marginea drumului. După aceea, câteva săptămâni nu-mi mai vizitasem bunicii, iar acum nu-i mai vizitez de loc.

Sunt dincolo de nori!   

                                                            

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu